In de pers

Recensies en interviews
Interview Poëziekrant juli 2017

“Rechtstreeks de put in”

Een gesprek met Marije Langelaar door Willem Thies.

VPRO Boeken april 2016

DichterBij Marije Langelaar

DichterBij is een serie over eigentijdse Vlaamse en Nederlandse dichters, bestaande uit een gedicht en een schets uit het dagelijks leven.

Bekijk

Interview Awater najaar 2015

“Het binnen als landschap”

Interview met Marije Langelaar door Saskia Stehouwer.

Recensies

“In Vonkt schrijft Marije Langelaar onverschrokken over lichamelijkheid, liefde, vrouwelijkheid, moederschap, scheiden en sleur. De dichteres roept de ongrijpbare, bevreemdende sfeer van de droom op met de precisie van een slagershand. Het resultaat is een bundel die het leven toont in zijn ‘messige scherpte’. Vonkt briest, vlamt, stampt én zalft. Woorden zijn manieren om te worden, om te transformeren en uiteindelijk zichzelf te bevrijden. In deze bundel veranderen mensen in stoelen en herten, kunnen ze katten en zwaluwen berijden of gaan werken aan het Ministerie van Zwaarte en Schittering. Met Vonkt schreef Marije Langelaar een ontroerende bundel, sprookjesachtig maar niet naïef, wild en tegelijk secuur, vol beelden die blijven hangen, lang nadat de lezer uit zijn leesroes is ontwaakt.” Juryverslag VSB-prijs

“Marije Langelaar (1978) ontvangt de Jan Campert-prijs 2017 voor Vonkt. Een aanstekelijke bundel die bulkt van de passionele liefde voor het leven en de taal. Langelaars verzen koken haast over van hartstocht, haar taalgebruik werkt bij momenten beroezend. Vonkt is een bundel de knispert en knettert – de vonken levenslust en taalplezier spatten ervan af.” Jan Campert-prijs

“Bruisend hallucinant. Fysiek, lyrisch, vitaal, energiek, vervreemdend, wezenlijk, opwekkend, beroezend. Vonkt is totale poëzie, een bundel die zich opent als een uitgestrekte hand: de dichter weet feilloos de weg door het wonderbaarlijke en twijfelachtige.” Awater Poëzieprijs

Vonkt is een groot harmonieus geheel vol complexiteit, soms uitbundig lyrisch, dan weer bevreemdend onpersoonlijk. De mystieke en erotische lading in Vonkt is uitermate krachtig. Langelaar weet in Vonkt opnieuw in harmonie te komen met de wereld, via frictie, ontregeling en overgave. Zo ontdoet ze zich in het leven én haar poëzie van routines en gemeenplaatsen. Langelaar biedt nieuwe perspectieven. Alles klopt bij Langelaar en in dat woord ligt haar virtuositeit besloten: enerzijds wijst het op een ritmisch bewegen, anderzijds betekent het dat alles in overeenstemming is met de omstandigheden. Obe Alkema in NRC Handelsblad

In haar bundel De schuur in overtuigt Langelaar met poëzie die vervreemdend werkt en soms op hilarische wijze een pan-erotisch universum schetst waarin ook dingen bezield zijn. “Liefdesverbanden met de dingen”, noemt Langelaar dat. De vonken slaan uit haar verzen. Luuk Gruwez in De Standaard

Ongebreidelde avontuurlijkheid in taal en beeld. De grenzen van wat op welke manier in een gedicht kan worden gezegd worden niet alleen opgezocht, maar ook vrolijk en schaamteloos genegeerd. Ons Erfdeel

Onmiskenbaar boeiend, avontuurlijke beeldspraak. Ilja Leonard Pfeijffer 

Boordevol mooie, leuke en tedere regels. De Morgen 

Zintuiglijk

Ik heb een grote, onstuitbare drang om alles op een heel zintuiglijke manier te ervaren. Immens nieuwsgierig zijn naar de aarde en al haar bestaansvormen. Me op de grond neerleggen en inwrijven met zand en bladeren. Rechtstreeks de put in. Als een nieuweling, dronken van hartstocht. En ja, overal in. En waarom? Omdat de ervaring levend maakt. Zo wil ik alles een hartslag geven.